Home / Články / Když grilovat, tak jedině zdravě!
3 Srpen, 2018

Když grilovat, tak jedině zdravě!

Posted in : Články on by : Kuchtík Štítky:

Grilování a horké letní večery patří k sobě. Nic nedokáže dodat masu, zelenině a dalším potravinám tak výjimečnou chuť a vůni jako příprava na grilu. Proto se vyplatí znát i její zdravotní rizika a vědět, jak se jich úspěšně vyvarovat.

Grilované dobroty patří mezi největší kulinářské poklady a posezení s rodinou nebo přáteli u vonícího masíčka k nejoblíbenějším sezonním zábavám. Abyste na něj měli jen ty nejlepší vzpomínky, měli byste ve vlastním zájmu dodržovat některé důležité zásady. Ochráníte si tak své zdraví a vyhnete se nejen průjmům, zvracení nebo horečkám, ale i konzumaci karcinogenních látek.

Pozor už při nákupu

Tradičně se nejčastěji griluje maso. Ideální je koupit čerstvé, nebalené. Pro jistotu ho nezapomeňte oddělit od ostatních potravin – pokud by náhodou nebylo v pořádku, mohlo by nakazit i další jídlo. Převážejte ho v chladicím boxu, máte-li ho, a určitě by v autě nemělo zůstávat déle než po dobu jízdy domů nebo na chalupu či chatu. Nechat steaky v rozpáleném kufru vozidla je vyslovený hazard se zdravím. Mražené maso je nejlepší rozmrazovat v ledničce. Můžete to udělat i pod proudem studené vody, v nouzi také v mikrovlnné troubě. Pak je ale nutné začít hned grilovat. Rozmrazování při pokojové teplotě se nedoporučuje – škodlivé bakterie se tak množí nejrychleji a nejsnadněji.

Správný otop

Důležité je i to, čím v grilu topíte. Nejrozšířenější je dřevěné uhlí, a pokud ho používáte, investujte do kvalitního, které beze zbytku shoří. Nechte ho pořádně vyhořet, až bude mít vrchní vrstva šedobílou barvu. Uhlíky musejí žhnout, ne z nich šlehat plameny – je důležité, abyste maso připravovali na sálavém ohni, nikoli přímo na plamenech.

Nástrahy nepropečeného masa

Než začnete grilovat, rozhodně nenechávejte maso ležet na slunci nebo někde v teple. A měli byste ho propéct důkladně, to je při grilování zásadní. Nesmí být nahoře spálené a uprostřed syrové. Proto potřebujete dosáhnout teploty nejméně 70 stupňů uvnitř masa po dobu nejméně 10 minut. Není-li maso dobře propečené do hloubky, v polosyrových částech mohou zůstat bakterie, které pak vyvolávají zažívací potíže – bolesti žaludku, zvracení, průjem…

Dlouho a pomalu, tak by mělo grilování masa probíhat. Se spáleným masem do sebe navíc dostáváte rakovinotvorné látky, a ty vám do budoucna mohou způsobit závažnější potíže, než je průjem. Stejně škodlivé karcinogeny vznikají i tehdy, když tuk kape přímo na žhavé uhlí. Zabránit tomu můžete použitím alobalu nebo hliníkové grilovací misky. Miska má otvory, kterými teplo proniká, ale zárověň zabraňuje odkapávání šťávy do ohně. Některé grily jsou dnes už konstruovány tak, že odkapávání tuku do ohně zamezují.

Několik tipů navíc

Grilujte zeleninu i ovoce

  • Pokud jde o zeleninu, nejvhodnější jsou papriky, rajčata, lilky, cukety, žampiony, cibule.
  • Zeleninu před grilování nesolte ani nekořeňte. Důvod? Pustila by šťávu a opékáním by se vysušila. Nejlepší je připravit marinádu, ideálně z olivového oleje, česneku a bylinek. Kousky pak potřete až po tepelné úpravě.
  • Končíte grilování? Překvapte ovocným dezertem. Využijte toho, že máte rozpálený gril, a připravte sladkou tečku na závěr. Nakrájejte ovoce, položte na rošt a počkejte, dokud nechytí tu správnou zlatavou barvu. Přirozené cukry v ovoci začnou vlivem vysoké teploty karamelizovat, čímž se zintenzivní jejich chuť. Jablka, hrušky, broskve, ananas, banány, nektarinky nebo švestky, záleží jen na vás a vašich chuťových preferencích.

Triky s marinádou

  • Připravte si vlastní domácí marinády. Maso před grilováním naložte. Mezi dobré a zdravé marinády patří například olivový olej s čerstvými bylinkami, lžičkou citronové šťávy a podobně. Umělá dochucovadla plná éček vám rozhodně neprospějí. Bývají přesolená, překořeněná a plná chemie.
  • Významným benefitem marinád je, že sníží tvorbu nebezpečných karcinogenních látek. Především ty kyselé, protože vytvoří na mase vrstvu, která brání ve vniknutí škodlivých látek. Naopak sladké marinády na ohni karamelizují a rychle se přepalují – proto jimi maso potírejte až v závěru grilování. Samozřejmě byste měli zabránit tomu, aby marináda stékala na rozžhavené uhlíky.
  • Když na grilované potraviny budete nalévat pivo, jen tím rozvíříte popel, a jídlo tak stejně neochutíte – rozhodně ne dostatečně. Lepší je připravit pivní marinádu.

Grilovací hříchy, kterých se raději vyvarujte

  • Před grilováním (i po něm) nezapomeňte důkladně vyčistit rošt. Připáleniny,  připečeniny a další zbytky, které zůstaly na grilu, musejí z roštu a dalších částí pryč. Pokud je tam necháte, při dalším grilování se budou znovu pálit a produkovat zbytečný kouř, a ještě se mohou usadit na nově opékaných surovinách.
  • Na zapálení ohně pod grilem se nehodí líh – mimo jiné kazí chuť jídla.
  • Pomozte si kontrolní injekcí. Jestliže si nejste jisti, zda je maso uvnitř tepelně zpracované, můžete použít speciální teploměry, které se jako injekce vpíchnou do masa a změří teplotu uvnitř.
  • K obracení jsou kleště! Pro obracení masa zásadně nepoužívejte vidličku, jen byste ho zbytečně rozpíchali a vytekla by z něj šťáva a tuk, který navíc může začít hořet. Z přímých plamenů se pak dostávají do připravovaných lahůdek škodlivé látky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *